který tam byl od začáku (hudby) mne zavolal kap. Panocha, že bych mohl jeti já. Že by potřeboval
2 heligony, 2 křídlovky, trumpety, klarinety a zkrátka co tam bude, abych přivezl. Po domluvě, že sám jeti nemohu, neb by
mě to mohl někdo ukrást cestou, vybral ještě tři. Vodrážku, Bernarda (kap. od Poláků) a Fojta. Dal nám 1800 rublů na nástroje
a 50 rublů každému na cestu a volnou jízdenku na dráhu. Vzali jsme s sebou každý svůj nástroj. Dvoje housle, viola
a kytara a po cestě si krátili dlouhou chvili a při tom hodně rublů vyhráli. Cesta trvala 28 dní, tak mizerně jezdily
vlaky (asi 2500 km) následkem rozbitých mostů přes řeky, které jsou v Rusku velmi široké
(1 - 1 a půl km). V Irkutsku však nástoje nebyly, neb naši již to vše vykoupilí pro voj. hudby. Koupili jsme pouze
2 klarinety a trubku B. Nástrojař nám však poradil jeti do Charbina, tam prý je všeho dostatek. Propustky jsme však neměli,
při ruské negramotnosti jsme doufali, že tam dojedeme i bez voj. povolení. Po uložení nástrojů u nástrojáře v Irkutsku,
jsme šli brzy ráno ku vlaku, který odjížděl ku Vladivostoku. Tento však byl tak namačkán, že tam pro nás nebylo vůbec místo a denně
odjížděl pouze jeden a to ráno. Šli jsme zpět, že na zítřejší vlak nasedneme hned večer. Náhodou jsme potkali jednoho Čechoslováka
v civilním kabátě s vojenskeu čepicí. Prý kam jedeme? Jmenoval se Švejda. Když jsme mu řekli že do Charbina pro nástroje,
ptal se nás jestli umíme hráti (své nástroje jsme měli s sebou). Když jsme přisvědčili, slíbil nám, že nás vezme. Má prý ve vlaku svůj
vagon a jsou prý tam jen dva. Šli jsme s nim do nádražní restaurace, tam jemu zahráli a za půl. hod již nás vezl
na východ. Co vše jsme zažili po tuto cestu to vypisovati nemíním, byla by to zvláštní kniha, a skoro neuvěřitelná. Byli jsme mladí,
svobodní a na nějaké to darebáctví vždy ochotni. Potom vojáci a za třetí v Rusku.
Hned za Irkutskem jsme přijeli k Bajkalskému jezeru. Je obklopeno ze všech stran dosti vysokými horami, pokrytými lesy. Ve stanici
Sluďjanka byl prám s dvěma kolejemi na palubě, na kterém v rusko-japonské válce převáželi celé vlaky přes jezero. Celý vlak
naráz. Na každé koleji půl vlaku. Jezero je v této části široké asi 60 km. Je-li jasno, je vidět krásně na druhou stranu. Cesta
kolem Bajkalu jest jedna z nejkrásnějších za celou cestu přes Sibiř. Místy spadají okolní hory přímo do jezera. V takových
místech jsou pro dráhu prokopány tunely, jichž je 52. Kde bylo třeba jen odkopati kus hory bez tunelu, jsou postaveny u jezera pilíře
a vrch pilířů spojen s horou betonem a tyto nazvány galerie.
|